Sztuka nowoczesna ma tę zaletę, że może przybierać różne formy wyrazu, może być dostosowywana do różnego grona odbiorców i w zależności od sytuacji może poruszać inne osoby. Te walory sztuki zaczęły być wykorzystywane w branży reklamowej, by wypromować produkt, usługę lub nawet osobę. O tym, czym jest art branding i jak może być wykorzystywany mówi poniższy tekst.
Czym właściwie jest wspomniany art branding?
Art branding to wszystkie działania, które poprzez sztukę mają na celu wypromować dany produkt lub usługę. Wplatanie w slogany reklamowe znanych cytatów, przedstawianie produktów na tle dzieł sztuki, czy nawet występowanie artystów w spotach reklamowych – to wszystko zahacza o wspomniany art branding.
W dobie Internetu mogłoby się wydawać, że zainteresowanie sztuką przygasa. Jednak nic bardziej mylnego! Sprawdzono, że algorytm znanej wyszukiwarki rejestruje nawet 500 milionów wyszukiwań powiązanych ze sztuką w przeciągu miesiąca. Wystarczy wyobrazić sobie jak wielkie to są zasięgi, co potwierdza, że sztuka nowoczesna nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.
Przykłady reklamy przez sztukę.
Nie trzeba daleko szukać, by odkryć, że reklamowanie produktów przez sztukę jest blisko nas. Młodzieżowe marki odzieżowe przedstawiają uśmiechniętych nastolatków w ciuchach producenta na tle graffiti. Ma to na celu podkreślić, do jakiego grona odbiorców ma dotrzeć dany produkt. Innym przykładem może być reklama eleganckiego zegarka, który prezentuje się w akompaniamencie muzyki klasycznej, a w tle można dostrzec obrazy rozpoznawalnych malarzy. Takie rozwiązanie kojarzy się z ekstrawaganckim podejściem do tematu oraz elegancją, jaką ma reprezentować dany zegarek.
Jednak zazębianie się sztuki z biznesami nie z tej branży może przybierać również formy sponsoringu. Istnieją banki, które są oficjalnymi partnerami wydarzeń kulturalnych, a znana spółka z branży energetycznej miała finansowe udziały w budowie opery. Takie działania również można podpiąć pod art branding, gdzie korzyści z łączenia biznesów ze sztuką są zauważalne dla obu stron.