Franczyza – czy to dobry pomysł dla kawiarni

0
249

Działalność na zasadzie franczyzy to model biznesowy, który interesuje wielu przedsiębiorców, w szczególności w branży gastronomicznej. W tym artykule spróbujemy przeanalizować to zagadnienie na przykładzie kawiarni.

Czym jest franczyza?

Z definicji franczyza stanowi sytuację, w której przedsiębiorstwa korzysta z cudzej (z reguły znanej) marki w zamian za bezpośrednie lub pośrednie korzyści finansowe. Franczyzobiorca może liczyć na takie elementy jak logotyp, know-how, wyposażenie lokalu oraz pomoc w pozyskaniu kontaktów handlowych.

Zalety franczyzy

Franczyza kawiarni ma kilka niepodważalnych zalet. Przede wszystkim początkujący przedsiębiorca dostaje gotowy, działający koncept, który sprawdził się w innych lokalizacjach. Innymi słowy bardzo duża część zadań jest wykonana z miejsca (lub przynajmniej ułatwiona). W szczególności marketing i budowanie marki to aspekty, które nie muszą tak bardzo zajmować głowy franczyzobiorcy.

Wady franczyzy

Kawiarnie we franczyzie niestety nie są idealnym spełnieniem marzeń o swojej kawiarni. Z reguły menu, sposób wystroju, sposób promocji i wiele innych aspektów zależą od marki z którą współpracujesz. Poza tym, wbrew oczekiwaniom franczyza nie jest gwarancją sukcesu. Niestety często osoba otwierająca swoją kawiarnia pod uznaną marką musi zainwestować swoje własny kapitał. Zatem w razie niepowodzenia ryzyko jest po stronie franczyzobiorcy. Mało tego! Skorzystanie z franczyzy niejednokrotnie może być droższym rozwiązaniem od założenia lokalu pod swoją marką. Wiele systemów franczyzowych jest po prostu niekorzystnie skonstruowanych z punktu widzenia franczyzobiorcy. Trzeba się liczyć z opłatą wstępną oraz prowizją od sprzedaży. Mogą też wystąpić narzuty na towarze oraz różnego rodzaju kary umowne.

To czy warto skorzystać z franczyzy zostawiamy już do samodzielnej decyzji. Pewne jest jedno, warto przeanalizować zarówno plusy jak i minusy takiego rozwiązania. Kawiarnie oferujące franczyzę to np. So!Cofee lub Columbus Cofee